Byluftlisten er fullstendig enig i at Bergensbanen bør være ryggrad i en utvidet arbeidsmarkedsregion som inkluderer Vaksdal og Voss. Heldigvis er det tverrpolitisk enighet om dette, som representanten Skansen også nevnte. Det er også mange gode initiativer i gang, f.eks. Bergensbanen 4 timer.
Den tverrpolitiske enigheten viser seg i at de to forslagene fra H og SV ligner såpass mye på hverandre at jeg holdt på å forveksle de to. De viktigste forskjellen er vel at SV kun nevner Vossebanen, mens Høyre nevner hele Bergensbanen. Om jeg må velge mellom de to, støtter jeg forslaget som nevner hele Bergensbanen. Men det jo også lov å stemme subsidiært. Vi trenger et utslippsfritt alternativ med høy kvalitet mellom landets to store byer. Vi må kunne ha en nullvisjon for flytrafikk i Sør-Norge. Tog er helt essensielt for å få det til.
Men dette er først og fremst en nasjonal sak. Jeg vil henstille mine bystyrekolleger med nasjonale representanter om å oppfordre til at staten prioriterer Bergensbanen. Dette betyr at man skjærer ned på den planlagte bygdetrekanten på Østlandet. Særlig bør det være mulig å kutte den ytre delen, med Halden og Lillehammer og andre mindre steder. Da kan vi og å bruke de store midlene vi da kan spare, på å få et godt togtilbud både på Vestlandet og mellom Vest- og Østlandet. Jeg lover å gjøre min del.
(Interpellasjon fra SV)