Byluftlistens debattinnlegg

Byluftlisten vil ha slutt på den helseskadelige luften i Bergen med en gang og for all fremtid. Våre debattinnlegg viser noe av tankegangen bak vår politikk.


Jeg ønsker meg et Bergen som alle kan bruke
(BT, 28. august 2011):
Byluftlistens andrekandidat, lege Marte Jürgensen, skriver om luftforurensning og helsefare. «Luftforurensning er ikke bare skadelig for “astmatikere og andre allergikere”, som det ble
skrevet i BT på lederplass og som mange virker å tro. Alle som bor, jobber og ferdes i
giftlokket utsettes for helsefare over tid, og noen grupper er i tillegg til ekstra utsatt.»

Lokalt demokrati etter 22. juli
(BT, 15. august 2011):
Norsk politikk er ikke den samme etter 22. juli. Byluftlisten støtter statsministerens og AUFs oppfordring om å svare på angrepene med mer demokrati og mer åpenhet. Vi er også enige med dem som hevder at en mer saklig debatt vil styrke demokratiet, men mener at det skal være lov å kritisere andre. Demokrati handler nemlig ikke bare om at folket skal få presentert forskjellige alternativer og så velge det de helst vil ha. Like viktig er det at valg brukes til å stille makthavere til ansvar for det de har gjort, og ikke gjort, mens de har sittet ved makten.

Diesel i Duesund, bensin i Bergen (BT, april 2011):
Mange av dem som må kjøre bil i Bergen vil gjerne velge et kjøretøy som er så bra for byluften som mulig. Derfor er det svært alvorlig at Kjetil Lund (AP), statssekretær i Finansdepartmentet, sprer forvirring ved å implisere at det ikke er så nøye for byene om folk kjører bensin- eller dieselbil …

For dårlig på sykkelsiden! (BA, 16. april 2011):
Bergen sentrum er i krise når det gjelder sykkelplanlegging. BA påpeker onsdag 13.04 at det ikke tilrettelegges for sykling i Bergen sentrum parallelt med at gater graves opp i forbindelse med andre veiprosjekter. Dette skjer til tross for at Byrådet har bestemt seg for å bruke over 150 millioner kroner i året på sykkeltraséer i Bergen i de kommende årene.

Skal kjøre, ikke ta billetter (BA, 8. april 2011, s. 18):
Neste vinter vil vi sannsynligvis ha nye episoder med fare for helseskadelig luft, der det vil bli nødvendig med restriksjoner på biltrafikken i Bergen. Da er det svært viktig å ha et kollektivsystem som fungerer bedre enn det vi har i dag. Fylkeskommunen bør derfor prioritere å få billettsalget av bussene før vinteren kommer.

Jo, Byluftlisten trengs (BA, 10. mars 2011):
Noe er fundamentalt galt i politikken i Bergen. Byens egne innbyggere blir syke av byluften. Leger oppfordrer barnefamilier til å flytte vekk fra Bergensdalen. Det aller mest provoserende er at vi har sett en økning i helseskadelige utslipp både fra bil- og båttrafikk i inneværende byrådsperiode…

Bergensernes helse teller mest (BT, 15. februar 2011):
Vi har et koalisjonsbyråd bestående av et lite KrF, et stort Høyre og et stort FrP. Sistnevnte parti er det mest sentralstyrte i landet og dikteres i saken om veiprising, som i andre saker, av FrPs sentralstyre i Oslo. I veiprisingsaken er det helt utvetydig at FrP i Bergen ikke får lov – av FrP sentralt i Oslo – til å gå inn for politikk som åpenbart vil gagne Bergen. Høyre, som er mye mer splittet i veiprisingssaken, har dessverre valgt å la FrPs sentralstyre i Oslo legge begresninger på byrådets politikk. De setter makt og ideologi høyere enn bergensernes helse. KrF i Bergen viser også hva de virkelig prioriterer ved å dilte etter FrP i denne saken.

4 tanker om “Byluftlistens debattinnlegg

  1. Johannes Sverdrup

    OG Arkiteker har hatt danmarksplass-problematikken under lupen før. Ser ut til at det er på tide å aktualisere prosjektet nok en gang. Stikkordet er trafikk lagt i kulvert.

    mvh

    OG Arkitekter

    Svar
  2. Tove Bergh

    Nå er vinteren her og byluften blir stadig dårligere . Dette viser målestasjonene. Det er som oftest høyere verdier på Danmarksplass enn ved målestasjonen ved rådhuset. Den sistnevnte er av en eller annen grunn gjemt bort inne i en bakgård . Jeg finner det derfor logisk at den viser lavere resultater på svevestøv.

    Jeg ber Byluftlisten ta opp spørsmålet om flere målestasjoner i sentrum. Jeg kunne tenke meg en stasjon i Lars Hillesgate, og ikke minst ved Vestre Strømkai.
    Et spørsmål. Er det noe samarbeid mellom de store byene, Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo mht. utspill mot politikerne.
    Personlig ønsker jeg meg pins, t- skjorter o.a. med tekst mot luftforurensingen og det manglende engasjementet fra politikernes side mot den store bilbruken.
    Byboer

    Svar
  3. Endre Tvinnereim Innleggsforfatter

    Hei Tove,
    Byluftlisten har allerede tatt opp spørsmålet om flere målestasjoner, det er noe av det første vi synes bør gjøres, og det koster ikke all verden heller. Oslo har 11 målestasjoner, da bør Bergen ha råd til mer enn to. Flere stasjoner i sentrum er en god ide – vi synes også det bør være noen i bydelene utenfor sentrum.
    For å svare på ditt spørsmål: Byluftlisten er akkurat i ferd med å etablere seg som partigruppe i Bergen, men vi ønsker absolutt å samarbeide likesinnede i andre byer.
    Ellers har vi både pins og T-skjorter med byluftmotiv, bare ta kontakt på byluftlisten@gmail.com eller ring Bylufttelefonen, 48 36 79 60.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s