Reklame i offentlige rom: Store kostnader, små inntekter

Ordfører,

Jeg føler at jeg ikke kan beskrive denne saken bedre enn Anders Waage Nilsen, og vil derfor tillate meg noen sitater [fra BT, «Skriften på veggen», 19. november 2013]:

«Annonser er som vann, noe som nesten umerkelig omgir oss på alle kanter, i alle kanaler. Vi bergensere legger ikke merke til det visuelle støynivået før vi reiser til en annen by. Tilreisende merker ikke stillheten før de kommer til Bergen.»

«Det unike ved Bergen har en enorm verdi. Det er det som gjør oss til en internasjonal reiselivsmagnet. Det er det som gir bolyst, gründerånd og evne til mobilisering mot all den ensrettende konformiteten som både staten og – i dette tilfellet – sjelløse merkevarer konstant bombarderer oss med.»   …

«Det er ikke slik at reklameinntektene øker i takt med antallet annonseflater. Markedsmidlene som brukes på å nå bergenserne på hjemmebane er allerede i dag viktig drivstoff til ulike deler av samfunnsmaskineriet. Ved å gjøre byen til en annonseplakat, smøres de samlede markedskronene tynnere utover, og det er en reell sjanse for at man svekker finansieringen av andre virksomheter og fellesoppgaver.»

Og til sist: «Et godt argument for å innføre reklame i byrommet i Bergen er at nesten alle andre byer gjør det. Det er også et godt argumentert for å la være.»

Byluftlisten støtter derfor alternativt forslag fra mesteparten av opposisjonen og eventuelt Senterpartiets tilleggsforslag om å sende et eventuelt avtaleutkast tilbake til bystyret til endelig avgjørelse. Vi støtter også de fleste merknadene til Senterpartiet.

Takk.

(Sak 153/2014: Reklamefinansiering av kollektivtransport og byromsmøbler)

Til utsettelsesforslaget fremmet av MDG:

Ordfører,

Byluftlisten kan ikke støtte folkeavstemning i denne saken, selv om vi er enige med det meste av opposisjonen i selve saken. Som representanten Nilsen sa, er det en vesensforskjell mellom målform og byreklame. Det store problemet med folkeavstemning er nemlig hvordan man formulerer spørsmålet. I målform er det to mulige valg, og de er helt klare. Med byreklame er det mange mulige måter å legge frem saken på, og det kan også være forskjellige grader av byreklame og uenighet om hvorvidt man har forhandlet frem en god avtale med eventuelle tilbydere. Svaret avhenger i stor grad av spørsmålet.

Derfor er det en bedre ide som Senterpartiet har foreslått, å be om endelig godkjenning av bystyret på en eventuell avtale, gjerne etter neste lokalvalg.

Takk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s