Ordfører,
Skip i havn forårsaker utslipp til både luft og vann. For å oppmuntre til lavere forurensning, har flere byer, inkludert Gøteborg, innført miljødifferensiering av havneavgiftene. I Gøteborg gjøres dette ved at skip som tilfredsstiller kravene under den såkalte «Clean Shipping Index» får rabatt. Kategoriene for utslipp inkluderer CO2, nitrogenoksider, svoveldioksid, svevestøv, kjemikalier og avfall. Bergen kommune er en viktig eier i Bergen Havn, og Hordaland Fylkeskommune er med i prosjektet Clean North Sea Shipping. Det burde derfor ligge til rette for bruk av miljødifferensierte havneavgifter også i Bergen.
Spørsmål:
Foreligger det planer for å differensiere havneavgiftene i Bergen etter utslipp? Hvis ikke, vil byrådet ta initiativ til å få på plass en slik ordning, etter mønster fra Gøteborg?
Her er svaret byrådsleder Monica Mæland ga fra talerstolen:
«Det foreligger ingen konkrete planer om miljødifferensierte havneavgifter for BOH i 2013. Temaet er imidlertid aktuelt i flere sammenhenger. I Clean North Sea Shipping er bruk av avgifter spilt inn som viktige virkemidler for å stimulere til mer miljøvennlig teknologi for å redusere utslippene. Av hensyn til like konkurranseforhold mellom havnene er det også foreslått å utarbeide felles lovverk knyttet til bla avgiftssystemer.
Etter initiativ fra Bergen kommune har Klimarådet i Hordaland sendt et brev (17. november 2011) til fem ministre der regjeringen oppfordres til å fjerne el-avgift i norske havner for å stimulere til etablering og bruk av landstrøm.»
Tilbaketråkk: Bergen Havn bør få miljødifferensierte havneavgifter | byluftlisten