Nasjonal transportplan: Bybane, ringvei, tog og kyststamvei

Ordfører,

Saken fra byrådet reflekterer mye av det som det brede flertall i denne byen mener, og det er bra. Bybane, Ringvei Øst, Kyststamveien og tog er de viktigste strategiske områdene for Bergen og omland.

Jeg vil særlig trekke frem tilleggsforslag til punkt 2 fra Venstre, om at staten bør ta 70% av den videre finansieringen av bybanen mot Åsane. Det vil være underlig om noen i denne sal stemmer mot det.

Når det gjelder kommunikasjoner mot sør, så gjelder det både vei og tog. Det eneste fornuftige for Bergen er å vokse sammen med Stavanger og Haugesund i fremtiden. Da må vi slutte å prioritere broer til viktige hyttefelter på Hardangervidden, og heller bygge broer til viktige arbeidsmarkeder.

Men som Business-region Bergen sin årsrapport for 2011 viser, så er det viktig å tenke tog og ikke bare vei mot Stavanger. BRB skriver: «Reisetiden kunne med en intercityløsning vært ned i 1 time og 15 minutter, noe som hadde skapt en felles bo- og arbeidsregion på Vestlandet.» Det er tross alt bare 16 mil i luftlinje til Stavanger.

Som byrådet skriver, så er det en «enorm ubalanse mellom statens planer for investeringer» på Østlandet og bybanen i Bergen. Men det samme gjelder for tog. Vi trenger å samle oss for å få flere statlige midler for tog både mot øst og mot sør.

Jeg kan jo si at da jeg leste denne saken, satt jeg på Dale stasjon og ventet på et nytt tog fordi det toget jeg satt på fra Voss hadde tatt fyr. Vestlendinger behandles som andreklasses borgere når togmidlene i landet skal fordeles. Det er helt uakseptabelt. Og i motsetning til det representanten Macody Lund sier, er ikke løsningen å gi opp. Løsningen er å samle seg her i regionen, og kreve det vi har rett på.

Byluftlisten stiller derfor tilleggsforslag i denne saken angående tog mot sør. Det er mye mindre dyrt å planlegge broer, f.eks. over Langenuen, med vei og bane samtidig, heller enn å komme ti år etter med togplaner.

Vi vil også invitere alle våre bystyrekolleger og andre interesserte til et tverrpolitisk møte om tog den 23. oktober, der formålet er å få Bergensregionen til å stå mest mulig samlet bak kravet om mer jernbane i vår region.

(sak 136-2012, «Høring – transportetatenes og Avinors forslag til Nasjonal transport (NTP) )

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s