Skriftlig spørsmål til KMBY 15.3.2012 om sykkelregnskap

Fra Endre Tvinnereim, Byluftlisten

 

Sandefjord kommune har på kort tid doblet andelen syklister i byen. I samme periode har kommunen samlet inn data om sykkelbruken i kommunen og produsert et sykkelregnskap. I 2005 ble 4,4 prosent av reisene i kommunen foretatt med sykkel. I 2009 var tallet steget til åtte prosent. Videre har antallet kilometer reist med sykkel per innbygger per dag økt fra 1,8 kilometer i 2006 til 3,46 kilometer i 2010. Denne informasjonen finnes i Sandefjord kommunes sykkelregnskap for 2011. I forordet beskrives rasjonale bak å produsere et sykkelregnskap: «Sykkelregnskapet gir oversikt over de viktigste tallene for syklingens vilkår i byen, som et grunnlag for å gjennomføre tiltak der det er størst behov».

 

Det er planlagt store investeringer i sykkelveinettet i Bergen kommune og sykkelandelen skal tredobles innen 2019. Byluftlisten mener at slike investeringer fordrer empirisk fundert, objektiv og tilgjengelig informasjon om effekten av investeringene for Bergens politikere, byråkrater og offentligheten generelt. Et sykkelregnskap vil kunne gi oversikt over utviklingen og skape en felles forståelse av hvor utfordringene ligger og hvor tiltak bør prioriteres.

 

Spørsmål: Vil Bergen kommune vurdere å produsere sykkelregnskap i forbindelse med de planlagte investeringene i sykkelveinettet?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s