Om diskusjonene rundt bompengepakken

Bompengepakken er kanskje den viktigste politiske saken i Bergen denne fireårsperioden. En stabil, tverrpolitisk allianse er best for byen i denne saken, siden pakken skal vare gjennom skiftende flertall frem til 2025 og trenger tilslutning av både kommune, fylke og stat.
Av denne grunn var det lite ønskelig for Byluftlisten å bli den som sikret knappest mulig flertall, 34-33, for bompengepakken akkurat nå. Jeg var på et langt, konstruktivt sonderingsmøte med Høyres Dag Skansen og KrFs Marita Moltu i dag tidlig, der vi fikk lagt frem våre respektive syn og ønsker. (Vi var ikke i forhandlinger, og det ble derfor verken noen avtale eller brudd.)
Jeg la vekt på tre ønsker fra Byluftlisten: 1) Tidsdifferensierte bompenger, 2) at bybane til Åsane skal prioriteres over Skansentunnelen og 3) at 20% av bompengene skal gå til drift av kollektivtrafikken, særlig økt frekvens på bussene. Ingen av disse tre er absolutte krav, men vi vil ha gjennomslag for i hvert fall ett slikt viktig punkt for å støtte bompengepakken. Vi vil ikke være fornøyd med mindre forbedringer av dagens forslag.
Siden vi ikke kunne garantere noe flertall (med H+KrF+V) i dag, har Skansen nå sagt at Høyre vil gjøre et nytt fremstøt mot AP for å få bredere oppslutning i bystyret. Dette synes jeg er positivt. Jeg tror det er mulig å få til den brede alliansen som Bergen trenger – det er ikke så veldig mye som skal til.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s