Sjekk din bils utslipp her!

Har du bil? Bruker du bil? Har naboen bil? Skal du kanskje kjøpe ny bil?

Byluftlisten vil belønne biler som har lave lokale utslipp og derfor gir liten helseskade for dem som bor, jobber, handler eller går på skole/barnehage i byen. Vi vil derfor innføre Byluftmerket som man skal kunne søke om for å få rabatt i bompengeringen, tillatelse til å kjøre på tross av datokjøring og på sikt i eventuelle lavutslippssoner.

Merket for god byluft: lave NOx-utslipp

Kvalifiserer din bil til Byluftmerket? Print det ut og lim det på bilen! Eller kontakt oss for klistremerke.

 

Vil din bil kvalifisere for Byluftmerket? Slå den opp på denne siden. Velg merke, årsmodell, og om det er bensin («petrol«) eller diesel. (For nye biler kan du også bruke Vegvesenets nybilvelger.)

Når du får resultatlisten for din bil, se under «NOx Emissions [g/km or mg/km under Euro 5/6]«. Grensen for Byluftmerket går på 0.060 g/km (tilsvarende 60 mg/km). Hvis din bil har lavere utslipp enn dette, vil den automatisk kvalifisere. Skillet går grovt sett mellom diesel og bensin. Du vil se at bortimot alle bensinbiler fra 2005 eller nyere, og mange eldre, vil kvalifisere. Ingen dieselbiler kan få Byluftmerket i dag.

Hva med svevestøv? Generelt sett vil biler med høye NOx-utslipp også slippe ut mer svevestøv. Og klimagasser? Nyere dieselbiler har noe lavere CO2-utslipp men veldig høye NOx-utslipp. De er således mindre skadelige for det globale klimaet (dermed får de lavere engangsavgift), men bør brukes minst mulig i byen.

Problemer med å finne tallene for «din» bil? Skriv til oss på byluftlisten@gmail.com eller ring Byluft-telefonen på 48 36 79 60 så sjekker vi for deg.

15 tanker om “Sjekk din bils utslipp her!

    1. Endre Tvinnereim Innleggsforfatter

      Byluftmerket skal være teknologinøytralt, ifølge vårt forslag, så alle biltyper skal kunne få det om de tilfredsstiller kravene. Imidlertid har jeg aldri før sett en dieselbil som er kommet under 100 mg NOx/km, så vi må ta forbehold om feil på carfueldata.

      Veivesenets nybilvelger sier at en ny Audi Q5 slipper ut 122 mg NOx/km:
      http://nybilvelger.vegvesen.no/variant_info.html?variantId=4711
      Her er det selvfølgelig forskjeller blant undermodeller av Audi Q5.

      Til syvende og sist er disse nettstedene kun veiledende – vi foreslår å bruke et selskap som f.eks. Det norske Veritas til å utstede Byluftmerket basert på informasjon i vognkortet. I Tyskland gjør TUV SUD dette for mellom 5 og 15 euro:
      http://www.tuev-sued.de/auto_fahrzeuge/feinstaub-plakette

      Med vennlig hilsen
      Endre Tvinnereim, Byluftlisten

      Svar
      1. Per Sørensen

        Det var linken til carfueldata jeg fikk opp en Honda på. Nå får jeg opp Audi der og, mulig det var noe feil med nettleseren min eller serveren. Uansett er det rart at de får opp så forskjellige utslipp på de to sidene (52 og 122 mg NOx).

  1. Mikkel Gullstein

    Hva med oss som må igjennom sonen for å komme på jobb hver dag? hvis jeg som bor på minde må ha bilen for å rekke jobben i åsane, og er tvunget til å kjøre igjennom sonen siden det ikke går en direkte vei til åsane. det samme må en kolega av meg som må kjøre sotraveien for å komme på jobb, og må igjennom samme sonen og ut på samme vei etter sentrum for å rekke jobben i tide. vi har jo ikke den løsningen at vi kan ta buss når det er barn som skal hentes på sfo og i barnehagen og som skal sendes på skolen om morgenen før jobb. da rekker vi jo ikke hente dem, eller sende dem ut hjemmefra hvis vi blir tvunget til å ta bussen. ville det ikke vært lurere å lage en vei hvor vi som må krysse sonen slipper å kjøre inn i sentrum?

    Svar
    1. Endre Tvinnereim Innleggsforfatter

      Absolutt. På 80-tallet valgte politikerne spaghettikryss og Bygarasje i stedet for ringvei og bane. Det betaler vi for nå. Byluftlisten vil begrense trafikken i Bergensdalen og gjøre rest-trafikken minst mulig forurensende, bl.a. ved å gi folk gode alternativer.
      Endre Tvinnereim, Byluftlisten

      Svar
      1. Per Sørensen

        Hvilke gode alternativer til privatbil vil du gi meg som bor på Askøy og jobber i Åsane? T-bane under byfjorden?

      2. Endre Tvinnereim Innleggsforfatter

        Noen trenger privatbilen til/fra/i jobben, det er et faktum, men mange andre ønsker å reise kollektivt uten at det er tilrettelagt for det. Byluftlisten vil ha et bedre kollektivtilbud for sistnevnte gruppe, da blir det også mindre kø for dem som må bruke bil. Bergen er i dag på bunn blant storbyene i Norge når det gjelder kollektivtilbud, som vist i BTs serie om dette.

        Ellers kan det jo hende Tverrsambandet – som Byluftlisten har programfestet – kan bli noe for deg med tiden. Det avhenger vel litt av hvor på Askøy du bor.

      3. Per Sørensen

        Riktig så lang ute på Askøy at jeg vil få nytte av tverrsambandet bor jeg ikke. Men hvis det er mye trafikk mellom Kollsnes og Mongstad er det nok et nyttig prosjekt.

        Jeg støtter for så vidt et bedre kollektivtilbud. Problemet kommer når man gjør det dyrere å kjøre bil for å presse folk over på kollektivtrafikk. Det kan se ut som om dere vil gjøre det dyrere å kjøre bil: «Byluftlisten vil bruke bomringen som instrument for bedre byluft. Vi vil innføre tids- og utslippsdifferensierte bompenger.». Ideelt sett burde alle bodd så nært jobben at de slapp å kjøre bil. Problemet med det er at det er begrenset antall boliger som ligger nært de stedene det er mange arbeidsplasser, og dermed stiger prisene der så mye at lavtlønte ikke har råd til å bo der. Når man så gjør det dyrere å kjøre bil tar man bare penger ut av lommeboken til de som har lite fra før av, med dårlig miljøgevinst fordi de ofte ikke har noen alternativer til bil siden de må bo så usentralt at det ikke er et godt kollektivtilbud der.

        Hvis det blir innført utslippsdifferensierte bompenger, hvordan har dere tenkt å løse problemet med at eldre biler ikke har utslippsdata? Dette er et reelt problem fordi vi har en veldig gammel bilpark her i landet p.g.a. høye avgifter.

  2. Lars Steinsland

    Siden min bil er i norsk gjennomsnitt alder, så er det ikke mulig å bruke sidene denne artikkelen linker til.

    Svar
    1. Endre Innleggsforfatter

      Det er sant, carfueldata har ikke data for modeller fra før 2000. Om noen har tips på hvor man kan finne det blir vi takknemlig. Det går også an å ringe forhandler eller produsent.
      Endre Tvinnereim, Byluftlisten

      Svar
  3. Per Sørensen

    Jeg kan ikke sjekke min bil på det nettstedet, den er for gammel, men siden det er en liten bensinbil med katalysator regner jeg med at den ligger på under 60mg/km.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s